В
е ра:О льга Петро вна, а кто вы по профе ссии?
М
а ма: Я, Ве рочка, учи тельница в шко ле.
В
е ра: Наве рное,э то интере сно.
М
а ма: По сле двадцати лет рабо ты я уже так не ду маю. Да нет, Ве ра,э то — шу тка, я люблю мою рабо ту. Шко ла и де ти —э то моя жизнь. Я учи тель му зыки.
В
е ра: Я то жео чень люблю му зыку.
М
а ма: Рахма нинов, Чайко вский, Шостако вич — всёэ то мы слу шаем в шко ле. Кака я му зыка!
Моё сч
а стье, что я не слы шу, как гро мко разгова ривают де ти на уро ке, я слу шаю то лько му зыку.
В
е ра: Я ду маю, профе ссия учи теля ничу ть не ху же, чем актёра. Учи тель ведь как актёр на сце не.Е сли он увлека тельно расска зывает, то ученики с удово льствием слу шают!
Comments on the dialogue
You have surely noticed that the mum is calling Vera - В
Vera says:
Я д
у маю, профе ссия учи теля ничу ть не ху же, чем актёра.
The little word нич
The mum says to Vera:
Да нет, В
е ра,э то — шу тка, я люблю мою рабо ту.
We often reply like this in Russian. Да нет means “more no than yes”. With the word да a negative phrase sounds less categorical. The word да can be omitted here.
Also in this dialogue you have seen the adverbs интер
Grammar
Here we also have a new grammatical form — х
In Russian the noun denoting an object with which another object is compared either takes Genetive or takes Nominative after the conjunction чем (than).
In our case the word проф
Я д
у маю, профе ссия учи теля ничу ть не ху же, чем (профе ссия) актёра.
So we can say:
Что? (The Nominative case) х
OR
Что? (The Nominative case) х
It’s rather easy: normally, to form the comparative of an adjective we add suffix -е or -ее to the stem:
But some forms have to be memorized!
Хор | Л |
---|---|
Плох | Х |
Дорог | Дор |
Молод | Мол |
Больш | Б |
Let’s also take a look at the pronouns in the Genitive case. By the way, you already know the construction (у мен
The Nominative case | The Genitive case |
---|---|
Я | Мен |
Ты | Теб |
Он | Ег |
Он | Её |
Мы | Нас |
Вы | Вас |
Он | Их |